RSS

Zakwaterowanie
Wyżywienie
Szukane słowo np. wspinaczka
Aby otrzymywać informacje o promocjach wpisz e-mail
24 MOSKIEWSKI MIĘDZYNARODOWY MARATON POKOJU - MOSKWA (Rosja)

ZAPRASZAMY do przysyłania swoich opisów i notatek z podróży...
arturo@wadi.pl

07.12.2010r Autor: "Artur"
24 MOSKIEWSKI MIĘDZYNARODOWY MARATON POKOJU - MOSKWA (Rosja)

Czytając przedostatni "Jogging" zauważyłem ogłoszenie o maratonie w Moskwie.
Powróciły wspomnienia o maratonie moskiewskim, który ukończyłem rok wcześniej.
Wszystkim zainteresowanym polecam swoją relację.
Po swoim pierwszym maratonie we Wrocławiu w 2004 roku, oglądałem międzynarodowy kalendarz biegów, znalazłem tam reklamę maratonu w Moskwie. Myslałem tak: u ruskich nie będzie drogo! Język trochę znam, no ... i start z Placu Czerwonego! a może by tak pojechać??!

Przyszedł wrzesień, żona z córką wyjechała na dwa tygodnie, a ja zacząłem się zastanawiać...
W pracy dostałem pare wolnych dni, dzięki znajomemu, z którym biegłem we Wrocławiu. W pracy zgłosiłem, że jadę za granicę i pojechałem do Konsulatu Federacji Rosyjskiej w Krakowie. Rosjanie byli niechętni, aby ułatwić mi otrzymanie wizy: najpierw voucher! aby mieć voucher trzeba mieć meldunek na terenie Rosji (Moskwa i Petersburg to jedyne dwa miasta, gdzie można zameldować się u osoby prywatnej, a nie w hotelu). Tłumaczę, że rano przyjeżdżam o 6:00 a wieczorem o 23:00 wyjeżdżam. Nie nocuję, to po co meldunek? Nie.. meldunek i voucher, muszą być!
Pamiętam opryskliwe słowa konsula: "Pan chce jechać, nie ja! Nie ma vouchera, to Pan nie dostanie wizy i nie pojedzie"!

Po wielu trudnościach, dzięki pomocy i uprzejmości Pani z Orbisku w Krakowie jest voucher! teraz do konsulatu i wiza ekspresowa - 600 zł.
Wróciłem do domu zmartwiony, jednak kolega, który nie ma pojęcia po co się biega, zrozumiał że potrzebują kasę, więc po znajomości kupił mój stary komputer, a nawet jeszcze trochę pieniędzy pożyczył.
Spakowany, z plecakiem, pojechałem kolejny raz do konsulatu. Postawiłem wszystko na jedną kartę: dostanę wizę - jadę! nie - to trudno, chociaż szkoda. Plecak zostawiłem na dworcu PKS-u, ochroniarz obiecał przypilnować, była już 8:30 rano! Konsul zrobił zdziwioną minę, widząc mnie kolejny raz, a może... zdziwiła go koszulka z maratonu wrocławskiego, ktorą miałem na sobie?! W końcu jednak otrzymałem wizę! (mogę powiedzieć, że załatwienie wizy u Rosjan, to większy wysiłek niż przebiegnięcie maratonu moskiweskiego). Mam jednak wizę!!!

WYJAZD!!!
Pojechałem trochę okrężnie, ale taniej, a trasa była taka: Kraków, Grodno, Mińsk, Moskwa! Z Krakowa wyjechałem autobusem o 13:30 do Grodna, w Grodnie byłem rano o 6:00. Krótki pobyt u rodziny i dalej minibusem do Mińska. Tam kupiłem bilet do Moskwy i powrotny od razu z Moskwy do Katowic. Co ciekawe bilet PKP kupiony w Polsce kosztuje 300 zł, kupiony w Mińsku 299 zł po przeliczeniu na euro, ruble lub dolary). W ten sposób, licząc  że będzie taniej, zabrakło mi ok 20$, jednak postanowiłem zaryzykować i pojechać, najwyżej pobiegnę w 10 km biegu, wpisowe 20$. Pociąg z Mińska wyjeżdża o 17:00 przyjazd do Moskwy 6:00 rano. Klasa pociągu: "plaskartny". Ten pociąg to najciekawszy jakim jechałem: sypialno-siedzący z przedziałami, ale bez drzwi. Istne cudo radzieckiej nauki! ciekawie... i wesoło. (Ważna sprawa na Białorusi przestawiamy zegarek o 1 h do przodu a w Moskiwe o 2 h). Na miejscu byłem więc o naszej 4:00, a ich 6:00.

MOSKWA!
Po wyjściu z pociągu, według planu, musiałem dostać się do: kino-teatr ZARIADNYJ. Za ostatnie ruble jakie miałem, kupiłem bilet na metro, znalezienie stacji też nie lada wyczyn 10-15 cm znaczek, można przejść obok - nie zauważyć! W metrze bardzo czysto, ale wagony trochę zniszczone, wszędzie dużo milicj, na stacjach widzę marmurowe wykończenia, złocone napisy stacji, ogromne żyrandole ze szklanymi, a może kryształowymi koralikami.
Stacja: teatralna, wysiadam i idę dalej, pytam przechodnia jak dojść, przechodzę przez jakąs bramę i nagle trafiam na... Plac Czerwony. Jest ok 7:00 (czasu moskiewskiego). Wstaje słońce, Plac Czerwony w lekkim mroku, wrażenie NIESAMOWITE! obok Kreml, wysokie mury kremlowskie robią wrażenie, nie wytrzymałem i zrobiłem pare zdjęć. Dalej już hotel Rasija, też ogromny. Znajduję biuro maratonu bez problemu, obługa pyta: "o co chodzi?" Odpowiadam krotko: INNOSTRANIEC (cudzoziemiec). Kobieta, która mnie widzi, jak zaczarowana wzywa zastępcę dyrektora maratonu. Mówię, skąd jestem... robi to wrażenie, okazuje się,  że jestem jedynym Polakiem, który się zgłosił. Sam się dziwię! Idziemy do dyrektora maratonu, ponieważ mam mały problem, do wpisowego 30$ zabrakło mi 10$ i jeszcza kaucja za chip 10$ :) Tlumaczę, że nie znałem cen, a pociąg więcej kosztował...Mówią jeden Polak.. nie ma problemu! Dla nich ważniejszy był mój udział niż moja kasa! A może dyrektor Borys Faeev poprostu zrozumiał, że w życiu bywa różnie?.. Prowadzą mnie do dużego holu dla cudzoziemców - skórzany, szeroki fotel, duża ława, za nią dziewczyna po angiesku, stara się wszystko wytłumaczyć - rozmawiamy, widzę, że bardzo się stara, więć proponuję, żę po rosyjsku będzie łatwiej... Rozmawiamy, mówi, że na trasie jest chleb, herbata, red bull, a na mecie medal, koszulka, słodka bułka i prysznic. Pierwszy mój błąd językowy po rosyjsku to słowo "majka" - to nie imię, lecz koszulka z krótkim rękawem. Dobrze, że miałem słownik, bo do końca życia byłbym przekonany, że dziewczyna miała na imię MaJKA! Ogólnie Rosjanie są bardzo mili i gościnni, w szatni i składając depozyt, nie miałem żadnych problemów, nawet rozmawiając o planowanym czasie, jaki chcę zrobić wszyscy miło rozmawialiśmy i ci lepsi... i ci wolniejsi... traktowali mnie jak swojaka.

START!
O 12:00 start spod Placu Czerwonego, właściwie na moście rzeki Moskwy (Most 6 lub 8 pasmowy, wiadomo ogromny!!!). Trasa zaznaczona dobrze, z jednej i drugiej strony, milicjanci... aż niebiesko. Bieg prowadzi przez most (malutka 8), później wzdłuż murów Kremla, dalej nadbrzeżem rzeki Moskwy i z powrotem, słońce piękne i jest gorąco. Biegnę z Kolumbijczykiem, Włochem, chyba Anglikiem i Belgiem. Długo biegniemy razem, obok DUMY rosyjskiej (a może MSZ-tu ?). Wielki gmach, strasznie wysoki, na szczycie godło i napis: CCCP czyżby historia ciągle żyła? po przeciwnej stronie rzeki, prom kosmiczny BURAN, wesołe miasteczko, szklany wiadukt i olbrzymi czarny pomnik statku, na którym stoi młody chłopak, a wiatr rozwiewa mu włosy, od czoła, a on trzym się masztu. Jest na drugim brzegu, ma ze 30 metrow wysokości, a może i więcej! Lśni czerń w słońcu, wrażenie wielkie, nawrót pętli i spowrotem w kierunku KREMLA. Dalej biegniemy, nie wytrzymuję tempa zagranicznych kolegów, zwalniam. Biegnie jakaś dziewczyna, ma na imię Natasza, to jej 10 maraton. Trochę przyśpieszam i łapię się dziewczyny z: Hong-kongu!! Biegnie równo, spokojnie za nią jej mąż i robi jej zdjęcia oraz Moskwy, bardzo ciekawa para. Długo biegniemy razem, z 15 km i tak mijamy 30 :)
Dziewczyna z Hong-kongu jest drobna i malutka, ale wyjątkowo silna! Zwalniam, spotykam Nataszę, tym razem to ona mnie ciągnie, aż do 36 km. strasznie jestem głodny, na punktach zjadam kostki ciemnego chleba z solą, popijam red bullem, i dalej męczę te 6 km, które mi zostały, w końcu zostają jeszcze 2 kilometry. Po kolejnym nawrocie widzę 4 zagranicznych kolegów, Kolumbijczyk wola do mnie: "Go! Good Time!!" Tak, tylko oni wracają, a ja jeszcze muszę nawrocić i ostatni odcinek, przyśpieszam jeszcze. Ku zdziwieniu swoim i wszystkich wpadam na metę sprintem (minąłem ze 4 osoby). 2 km ledwo, ledwo... , a ostatnio 200 metrów sprintem, to jest dopiero ciekawe!! Metę mijam z czasem 4:04:19! Kolumbijczyk i spółka rozmienili 4 godziny, ja niestety nie.

META
Na mecie medal, koszulka ("MAJKA"), znajoma dziewczyna odpiera ode mnie chipa, potem skorzytałem z czegoś w rodzaju akupresury. Masażysta dotykał bolące miejsce, naciskał... I o dziwo pomogło!!! Ból się zmniejszył. Później prysznic i dojść do siebie. Chciałem jeszcze zrobic kilka ciekawych zdjęć, miejsc które widziałem na trasie. Jednak dość nagłe pogorszenie pogody (wiatr i deszcz) sprawyły, że zrezygnowałem i poczłapałem na dworzec. Zgodnie z rozkładem, pociąg odjechał o 23:40, a po 25 godzinach w pociągu! byłem w Katowicach. W czasie powrotu dużo spałem i dużo piłem, zabranej z domu wody, a podróż upłynęła bez kłopotów.

TROCHĘ DANYCH
Bieg ukończyło: 899 osób, w tym 82 panie!
Zwycięzca miał czas: 2:21:24
Ostatni czas: 5:59:18
Jedyny Polak, czyli ja, 4:04:19
Trasa: wzdłuż nabrzeża rzeki Moskwy, tam i z powrotem, 2,5 raza; woda, herbata, gąbki i ciemny chleb; trasa oznaczona co kilka kilometrów, zgubić się nie da; wzdluż trasy mnóstwo milicjantow;
Formalności: Wizę normalną robi się 5-6 dni; wizę ekspresową robi się w ciągu 1 dnia. chcę dodać, że jej uzyskanie jest dość trudne, pomoc można uzyskać w biurach: WADI "Na wschód".
UWAGI:
W Moskwie jest bezpiecznie (to nieprawda, że wszędzie jest mafia i złodzieje) a zwykli Rosjanie są mili i bardzo gościnni, naprawdę można stamtąd bezpiecznie wrócić. Rosjanie słabo mówią po angielsku, częściej po polsku, a znając podstawowe zwroty i mając slownik, nie ma problemu. Wszystko jest OGROMNE! Cóż: Duży Kraj, Duże budowle: wszystko duże!
WSZYSTKIM POLECAM TEN MARATON!!!
Wszystkim chętnie służę radą. jak zrobic wizę i jak dojechać.

Artur

powrót
Wadi Travel: Robimy najlepsze wycieczki do Rosji. Wczasy czy urlop tylko z nami i tylko w Rosji. Kup bilety do Rosji. Wykonaj wizy do Rosji u nas. Nasze wycieczki do Rosji są tanie i fajne oraz bardzo ciekawe. Z naszym biurem podróży WADi poznasz jezioro Bajkał a także, dowiesz się jak wygląda pociąg Transsyberyjski i kolej Transsyberyjska. Zabierzemy Cię na wycieczkę do Uzbeksitanu. Pokażemy wycieczkę do Kazachstanu. Jeśli chcesz jedź też znami do petersburga oraz do Moskwy na Białe Noce. Możesz też tanio zwiedzić Lwów czy Mołdawię. Robimy naprawdę fajne wycieczki do Rosji, wycieczki do Kazachstanu, wycieczki do Mongolii. Zrobimy wizy do Rosji, zaplanujemy wyjazd małej grupy przyjaciół. To wszytko można dokonać wygodnie i miło w naszym WADi Travel. Obsługujemy takie miasta jak: Katowice, Kraków, Bielsko-Biała, Warszawa. Znajdziesz nas też u 70 naszych Agnetów w całej Polsce. WADi Travel Zaprasza.
    Start
    iBanditi.wadi.pl
    Polityka Prywatności
    Mapa www
Korzystanie z serwisu wadi.pl oraz wadi.com.pl jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu WADI
Opublikowane na stronach wadi.pl oraz wadi.com.pl informacje nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego

Wczasy Armenia Wczasy Azerbejdżan Wycieczka Bajkał Wycieczka Baku Wczasy Białoruś Wycieczka Chabarowsk Wczasy Chiny Wczasy Estonia Wycieczka Grodno Wczasy Gruzja Wycieczka Habarowsk Wycieczka Indie Wycieczka Irkuck Wycieczka Jakuck Wczasy Jałta Wycieczka Kazachstan Wczasy Kijów Wycieczka Kirgizja Wczasy Krym Wczasy Litwa Wycieczka Lwów Wczasy Łotwa Wycieczka Magadan Wycieczka Mińsk Wycieczka Mołdawia Wycieczka Mongolia Wycieczka Moskwa Wczasy Nepal Wycieczka Nowosybirsk Wczasy Odessa Wycieczka Ojmiakon Wycieczka Petersburg Wczasy Polska Wczasy Rosja Wycieczka Samara Wycieczka Smoleńsk Wczasy Soczi Wycieczka Stalingrad Wycieczka Syberia Wycieczka Tadżykistan Wczasy Turcja Wycieczka Turkmenistan Wczasy Ukraina Wczasy Uzbekistan Wycieczka Wierchojańsk Wycieczka Wilno Wycieczka Władywostok Wycieczka Wołgograd

KSI - Portale turystyczne

statystyka Copyright by WADi 2010. All rights reserved.